Interview de heer De Beijer

Gepubliceerd op 19 juni 2019

We zijn op zoek naar mooie verhalen van mensen die een band met de Rijnkade hebben. Hoe het er vroeger was bijvoorbeeld, maar ook wat hun dromen zijn voor de toekomst. We spraken de heer De Beijer, die op verschillende plekken aan de Rijnkade heeft gewoond en gewerkt (in de juiste volgorde: Rijnkade 121-66-102-87).

Artikel De Beijer foto Rijnkade

Wonen en werken aan de Rijnkade

De Beijer is in 1933 geboren aan de Rijnkade (nr. 121), zijn vader had er toen zijn kantoor. Hij bracht er het eerste deel van zijn jeugd door, tot aan het begin van de Tweede Wereldoorlog in 1940. Het huis werd afgebroken omdat ze de pijlers voor de brug nodig hadden. Later ging hij er met zijn gezin wonen en van ’57 tot ’86 had hij er zijn kantoor (nr. 87). Toen zijn neefje net een jaar was, viel hij van de trap (het traphekje zat waarschijnlijk niet dicht). Ze besloten een andere woonplek te zoeken, de Rijnkade was voor hen geen veilige woonplek meer. Hij had er toen nog wel zijn kantoor, maar toen er steeds meer werd ingebroken in de auto’s van personeel, besloot hij ook zakelijk gezien te vertrekken, richting Kekerdom.

De Beijer bouwde aan een professioneel handels- en scheepvaartbedrijf en een zand- en steengroeve (zo’n 200 man personeel) en had nauwelijks tijd voor zijn gezin. Hij heeft tot zijn 70e gewerkt (en helpt mensen nog steeds met allerhande advies). Zijn vrouw zocht zelf het prachtige huis in Oosterbeek waar hij nu nog steeds woont. Helaas is zijn vrouw overleden (een prachtige foto van haar prijkt op een tafeltje). Hij heeft in totaal drie kinderen en vijf kleinkinderen. Zijn twee zoons hebben zijn bedrijf voortgezet.

Tijdens de oorlog

Dat hij zijn vader nooit heeft gekend, knaagt nog steeds (zijn vader overleed toen hij 15 maanden was). Hij heeft nooit met hem kunnen klankborden en vraagt zich ook af of hij bepaalde karaktertrekken van zijn vader heeft. Zijn moeder was een Duitse (in Nederland geboren) en heeft de 1e Wereldoorlog meegemaakt. Zijn moeder besloot toen dat de beste plek om naartoe te gaan een plek zou zijn, dichtbij een ziekenhuis (“die bombarderen ze niet zo snel”). In de 2e Wereldoorlog moest Arnhem evacueren. Na het mislukken van de Slag om Arnhem moesten alle inwoners van Arnhem binnen 2 dagen de stad verlaten. Ze bezochten diverse dorpen en steden, de kinderen kregen een extra laag kleding aan en verder ging het, naar een nieuwe veilige plek. Dit ging zo’n 9 maanden door. Van Apeldoorn, Uddel, Bunschoten naar Nijkerk. Totdat hij in zijn eentje op de fiets naar zijn oom in Nijmegen reed. De Beijer was toen een jongen van amper 13 jaar oud. Het was 16 april 1945 en Nederland was nog net niet bevrijd. Hij kon een tijdje bij zijn oom blijven voordat hij uiteindelijk weer huiswaarts ging.

Herinneringen aan de Rijnkade

De Beijer heeft nog altijd een sterke band met de Rijnkade, hij bezit er diverse panden, evenals zijn kinderen. Het was ook altijd een ideale plek, zo aan het water, gezien zijn logistieke werkzaamheden (schippers konden makkelijk aanmeren). Hij blikt terug op zijn jeugd. De Rijnkade had een totaal andere aanblik dan tegenwoordig. Tijdens de oorlog was de kade kapot geschoten. Je kon er zelfs zomaar het water in lopen, vergelijkbaar met de overkant van de Rijn. De Beijer: “Wij vonden het schoon, maar het bleek later dat de riolering hierin uitkwam!” Ook liep er vroeger een trammetje op de Rijnkade, helemaal tot aan Gendringen bij de Duitse grens. Tijdens de Slag om Arnhem is de complete tramremise vernield. De trams verder vervangen door trolleys.

Artikel De Beijer foto tram op Rijnkade

De toekomst van de Rijnkade

De Beijer heeft de nodige ervaring met bouwmaterialen en dus ook wel zijn mening over de nieuwe Rijnkade. “Bewaar die klinkertjes maar”, is zijn advies. Hij zou de klinkertjes er graag uithalen en gewone bestrating nemen. Volgens hem geeft dit minder kans op vallen. “Klinkers moet je in het beton leggen, niet in het zand,” is zijn advies.

Het is belangrijk dat mensen kunnen parkeren. De Beijer: “Zorg dat mensen op de lage kade hun auto kwijt kunnen. Hier is behoefte aan. Bij hoog water vinden de mensen zelf hun weg wel.” Hij ziet de Rijnkade graag verkeersvrij, zowel auto’s als fietsers moeten er geweerd worden en er moet gehandhaafd worden. Volgens De Beijer kun je best afspreken dat je de bevoorrading van de horeca voor 10.00 uur in de ochtend doet, net zoals dat in de rest van Arnhem gebruikelijk is. Over groen is hij ook duidelijk: zet er nieuwe bomen neer en haal de oude eruit. En geef de bomen de ruimte. “Als je het doet, moet je het goed doen.”