Interview Nico Arnts

Gepubliceerd op 2 maart 2018

Sindskort is er een zogenaamd Rijnkadeberaad. Die bestaat uit een groep bewoners en ondernemers die de belangen van u allen behartigen. Ze komen elke twee maanden bij elkaar om te praten over issues, belangen en samenwerking. In dit Rijnkadeberaad zitten de volgende mensen: Marijn Kruitwagen, Fred van Leeuwen, Nico Arnts, Willem Wanrooij, Mike Hijgenaars.

We willen de komende tijd regelmatig aandacht besteden aan leden uit dit beraad. We bijten de spit af van Nico Arnts van Feenstra Rijn Lijn en vroegen hem hoe zijn droom voor de Rijnkade eruit ziet.

Nico Arnts

Ik loop vanuit het kantoor de Rijnkade op, voor de deur liggen onze schepen aangemeerd. De “Statendam” vertrekt morgenochtend weer voor een mooie reis richting de Moezel. De zon schijnt, de terrassen zitten vol met mensen, op de trap genieten gezinnen van het uitzicht van de voorbij varende schepen. De meeste passagiers zijn vandaag wat eerder in Arnhem aangekomen om vanavond aan boord te gaan. De passagiers zijn ingecheckt en de koffers staan al in de hutten.

Langs de Rijn zijn voldoende eetgelegenheden en gezellige terrassen waar de passagiers kunnen vertoeven. Een groep vertrekt voor het diner naar de binnenstad van Arnhem. De verbinding tussen de Rijn en het centrum is de laatste jaren enorm aangepakt en verbeterd. Het centrum is makkelijk bereikbaar. De kade van de rivier is interessant en toegankelijk gemaakt, aantrekkelijk om te verblijven en veilig voor iedereen. Voor het historische Arnhem is de rivier een publiekstrekker geworden.

Feenstra Rijn Lijn

Sinds eind jaren 80 is dit de wens van Nico Arnts van Feenstra Rijn Lijn. Al een paar jaar is het niet meer mogelijk om met de schepen bij het centrum aan de Rijnkade aan te meren voor het in- en uitchecken van passagiers. De regels zijn veranderd. De schepen liggen nu aangemeerd achter de John Frost brug. Deze locatie is minder publieksvriendelijk en het centrum voor de eerder aangekomen passagiers is minder toegankelijk. Deze locatie voor het inschepen wordt tijdens de reis ruimschoots goedgemaakt door de service aan boord en het bezoeken van allerlei mooie steden. Nico ziet een verschuiving van de klantvraag van het alleen gezellig van A naar B varen naar het bezoeken van zoveel mogelijk interessante plaatsen. Feenstra Rijn Lijn combineert deze interesse door het aanbieden van een gevarieerd aanbod van reizen.

Contact

Nico werkt zelf al ruim 38 jaar in het vak. Hij heeft voorheen ook gevaren en zelfs zijn vrouw aan boord ontmoet. Het is hard werken, de sociale kant is wat het werk zo leuk maakt. Het contact met de passagiers daar krijgt Nico de meeste energie van.