Dijkversterking Pannerdense Waard - Westervoort

We versterken de dijk langs het Pannerdensch Kanaal en de IJssel. Tussen de Pannerdense Waard en Westervoort maken we een sterke en veilige dijk die mooi in het landschap past. 

Wat doen we?

We versterken de dijk tussen de Pannerdense Waard, ter hoogte van B&B De Raayhof en de brug over de IJssel in de A12. Dit stuk is ongeveer 9 kilometer lang.

werkzaamheden op de dijk tussen Pannerden en Westervoort

Waarom doen we dit?

We versterken de dijk tussen de Pannerdense Waard en Westervoort, zodat de dijk ook in de toekomst veilig is. Door de veranderingen in ons klimaat krijgen we vaker te maken met hoger water. Daar moet de dijk tegen kunnen. De dijken in Nederland worden elke twaalf jaar gekeurd. Dat is een soort APK-keuring voor dijken. Tijdens de laatste keuring bleek dat de dijk tussen de Pannerdense Waard en Westervoort nog niet klaar is voor de waterstanden van de toekomst.

Onze aanpak

We vinden het belangrijk dat inwoners en andere betrokkenen met ons meedenken en -praten. Zo werken we samen aan een sterke dijk langs het Pannerdensch Kanaal en de IJssel. We organiseren regelmatig informatieavonden en hebben regelmatig overleg in zogenoemde Lokale Ateliers en Dijkdenkersbijeenkomsten. Heb je ideeën of wensen voor de dijkversterking Pannerdense Waard - Westervoort? Moeten we volgens jou ergens rekening mee houden? Laat het ons weten.

Planning

Verkenningsfase

We doen onderzoek en halen ideeën op om een eerste ontwerp te maken.

Planuitwerkings- fase

We werken het ontwerp voor de dijk in detail uit.

Realisatiefase

Start van de werkzaamheden aan de dijk.

We versterken de dijk tussen de Pannerdense Waard en Westervoort. Dit duurt van 2022 tot en met ongeveer 2029. De dijk tussen Spijk en de Pannerdense Waard versterken we later. We verwachten dat de hele dijk tussen Spijk en Westervoort in 2040 klaar is.

 

Het ontwerp op hoofdlijnen

Op de inloopbijeenkomst op 2 en 4 juli 2024 lieten we een video zien. Hierin kun je zien waarom de dijkversterking belangrijk is en hoe we keuzes voor het ontwerp maakten.

Je hebt geen cookies geaccepteerd voor het bekijken van deze video.

Accepteer deze cookies voor een goede werking en weergave.

Klik op de knop cookie voorkeur wijzigen om de cookie voorkeuren aan te passen.

Gepubliceerde documenten

Hieronder vind je officieel gepubliceerde documenten.

Nota Voorkeursalternatief en MER deel 1

In de Nota Voorkeurstalternatief vind je het ontwerp voor de dijk op hoofdlijnen. Hierin zie je de oplossing die we voor de dijkversterking gekozen hebben. Aan de rechterkant van de webpagina achter de link staan de bijlagen. MER staat voor milieueffectrapportage. Hierin staat welke effecten het ontwerp voor de dijkversterking heeft op het milieu.

Samenvatting

De Nota Voorkeursalternatief is een uitgebreid document met veel tekst en vaktermen. Daarom hebben we ook een samenvatting gemaakt. Deze is makkelijker te lezen en bevat nog steeds de belangrijkste punten. 

Notitie Reikwijdte en Detailniveau 

In de Notitie Reikwijdte en Detailniveau (NRD) staat welke mogelijkheden we onderzoeken en hoe we straks de uiteindelijke keuzes maken. De reacties die hierop kwamen, kun je lezen in de zogenoemde Zienswijzennota.

Contact

Heb je een vraag, een opmerking of een goed idee? Laat het ons weten door een e-mail te sturen naar panwes@wrij.nl of te bellen naar 0314 369 369.

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Wij versturen regelmatig een nieuwsbrief over de dijkversterking Pannerdense Waard - Westervoort. Lees de laatste nieuwsbrief.

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Andere projecten in dit gebied

Rivierklimaatpark IJsselpoort

Rivierklimaatpark IJsselpoort is een plan voor het IJssellandschap dat ook in de toekomst van goede kwaliteit blijft. Het bevat plannen voor de rivier, voor bedrijvigheid, natuur, scheepvaart en recreatie. Waterschap RIjn & IJssel is één van de organisaties die hieraan meewerkt.  Een deel van dit project is in hetzelfde gebied als het dijkversterkingsproject Pannerdense Waard - Westervoort. 

Partners